
24 juny Amb les escoles bressol
En el treball amb els equips d’escoles bressol, primerament sempre faig observació directa a l’estança, per percebre com respira l’escola, com és el grup d’infants, com treballa l’equip, per empapar-me i entendre la seva realitat quotidiana. Amb mirada i escolta activa puc acceptar aquesta realitat, per després poder compartir-la amb els equips. Partint de la seva quotidianitat, les educadores se senten reconegudes en la seva globalitat, contemplant i integrant limitacions i potencialitats. I des d’aquesta complexa realitat (d’allò que ens manca i amb allò que tenim) podem mirar plegats cap allò que ens agradaria canviar.
Aquest compartir mirada és oferir una possibilitat per reenfocar, per posar llum a certs angles morts, per preguntar-nos en veu alta els “perquès” del dia a dia. Un repte, una oportunitat per revisar, replantejar, qüestionar constructivament la realitat per transformar-la.
Entendre i acceptar que els canvis reals i profunds són lents i mereixen temps per coure a foc lent. Aquest procés em requereix de revisar-me constantment la meva actitud en acompanyar l’altre, acceptar i no exigir. Però amb el deure d’oferir temps i espais significatius pels canvis, sense presses, però sí amb determinació.
Compartir aquestes mirades enfocant principalment la necessitat real dels infants a l’escola, pel seu benestar. És un revisió de com els adults ens relacionem amb els infants, què els oferim i què els hi demanem, com acompanyem els infants en els seus primers anys de vida, en les seves primeres experiències de socialització. És necessari preguntar-nos en essència què és l’important, necessari i digne per l’infant, i les respostes ens exigeixen als professionals com fer per canviar.
Encara que en el fons em costi (aixxxx la vergonya i el propi judici….), vull dir que em sento molt satisfeta del treball que hem fent colze amb colze aquests dos cursos. I vull agrair l’oportunitat que m’han ofert per persistir en aquest camí de transformació social.
- Sis escoles de la xarxa municipal de Reus
- Llar de Colors de Pallaresos
- Xiquets i xiquetes de Valls
- La Gruneta d’Amposta
- Els Merlets de Montblanc
- Llar l’Esquirol de la Pobla de Mafumet.